marți, 31 martie 2015

Pag.36

Fig .32.Generator AC .Forma de unda  a tensiunii produse de masina

5.6.2. MASINA DE CURENT CONTINUU
 Elemente constructive
Masina de curent continuu poate fi reprezentata schematic, într-o sectiune transversala

(figura 33.) care evidentiaza cele doua parti constructive de baza:

Fig. 33.Masina de cc. Structura interna

Statorul, partea imobila a masinii, ce joaca rol de inductor si care are ca  elemente constructive principale:
1 –carcasa (jugul statoric);
2 –polii de excitatie împreuna cu înfasurarea concentrata de c.c.(bobine);
3 –polii de comutatie(auxiliari) cu înfasurarea concentrata corespunzatoare;
4 –talpa de prindere;
5 –rotorul, care joaca rol de indus, urmând sa dam o scurta descriere a elementelor sale constructive, ulterior;
6 –perie.


          Carcasa (jugul statoric)reprezinta partea imobila pe care se fixeaza polii de excitatie si cei de comutatie. La masinile de putere mai mare decât câteva sute de wati, carcasa si jugul statoric (care serveste drept drum de închidere a fluxului magnetic inductor), reprezinta aceeasi piesa constructiva. Pentru a oferi fluxului magnetic o reluctanta cât mai mica, carcasa se construieste din fonta sau otel turnat, uneori din tabla groasa de otel . La masinile mici si la masinile alimentate prin instalatii de redresare cu gama larga de reglare a vitezei, jugul statoric se realizeaza din tole de de otel electrotehnic de (0,5÷1)mm grosime, stantate în forma adecvata, încât se realizeaza dintr-o data si polii de excitatie.
            Polii de excitatie (principali) se construiesc din tole de otel electrotehnic de (0,5÷1)mm grosime, strânse pachet cu ajutorul unor buloane nituite. Ei poarta bobinele de excitatie strabatute de curentul de excitatie.
În partea spre rotor, miezul polar se termina cu asa-numita talpa a polului sau piesa polara, în scopul de a înlesni trecerea fluxului magnetic prin zona îngusta de aer dintre pol si rotor numita întrefier.
Din punct de vedere mecanic, talpa polului serveste pentru asigurarea pozitiei bobinei montata pe miezul polului.
            Bobinele de excitatie se realizeaza dintr-un conductor rotund sau profilat de cupru.
Conductorul este izolat pentru a nu produce scurtcircuit între spirele bobinei.
Bobinele polilor de excitatie se leaga între ele în serie sau paralel si se alimenteaza de la bornele de excitatie din cutia de borne. Legaturile bobinelor se realizeaza astfel încât fluxul magnetic al unui pol sa fie 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu