marți, 31 martie 2015

Pag.41

Pe partea exterioară a rotorului sunt prevăzute de asemenea crestături longitudinale, în care sunt plasate conductoarele rotorice (bare)scurtcircuitate la capete. In figura alaturata, figura 2, este prezentat principial un motor asincron cu rotorul în scurtcircuit. Carcasa este prevazuta cu aripioare(proeminenţe) pentru a creste suprafaţa prin care se evacuează căldura produsăîntimpul funcţionării. Acesta este un element prin care poate fi identificat un motor asincron. In interiorulpărţii fixe, statorul, se află trei grupuri de bobine, câte unul pentru fiecare fază.
          Dacă se alimentează cele trei bobine statorice conectate în stea sau în triunghi cu un sistem trifazat simetric de tensiuni, rezultă un sistem trifazat de curenţi: care produc un câmp magnetic învârtitor.                       Câmpul magnetic învârtitor poate fi asimilat cu cel produs de un magnet care se roteşte, magnet care are doi poli, deci o pereche de poli. Dacă presupunem doi magneţi sub formăde bară plasaţi “în cruce”, cu alternanţa N-S-N-S, câmpul magnetic creat prin rotirea acestor magneţi va corespunde câmpului învârtitor din cazul unui motor cu doua perechi de poli.





motor sincron




















5.6.4.Transformatorul electric

     Transformatorul electric este un aparat electromagnetic folosit pentru funcţionare în curent alternativ.  Transformatorul electric modifică valorile efective ale tensiunii şi curentului din partea primară, regăsind alte valori pentru tensiune şi curent în partea secundară, dar păstrând frecvenţa la aceeaşi valoare ca şi în partea primară. Se foloseşte pentru a cupla între ele reţele electrice cu nivele diferite de tensiune, respectiv pentru a obţine diverse nivele de tensiuni cerute de consumatori, pornind de la nivelul de tensiune (valoarea efectivă) disponibil la locul respectiv. Principalele părţi constructive ale transformatorului electric sunt miezul feromagnetic şi înfăşurările (bobinele). Miezul feromagnetic se realizeazădin tole de oţel cu siliciu (4%) pentru reducerea pierderilor în fier (prin curenţi turbionari). Tolele sunt laminate la cald sau la rece, având grosimi de 0,3÷ 0,5 mm şi sunt izolate între ele cu lac electrotehnic izolant sau cu oxid. La frecvenţe mari se folosesc miezuride ferită.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu