dirijat
dinspre piesa polara spre rotor (pol Nord), iar cel al unui pol vecin dinspre
rotor spre piesa polara (pol Sud).Polii de comutatie (auxiliari) constau
dintr-un miez si din bobina înfasurata pe miez. Polii auxiliari se aseaza exact
în axa de simetrie (axa neutra) dintre polii principali.
Rotorul împreuna cu
colectorul este
reprezentat în figura 34
Fig.34.Rotorul
si colectorul masinii de curent continuu
Miezul
rotoric 2–se
construieste din tole
de
otel electrotehnic de forma circulara cu dinti si crestaturi, izolate între ele
si este plasat pe arborele 1. Crestaturile longitudinale 3 se
constituie în sediul înfasurarii rotorice. Înfasurarea rotorica este formata din
“sectii” a caror capete 4 se leaga la colector 5, care este un subansamblu
caracteristic masinii de c.c.
Colectorul este realizat din lame de forma cilindrica, fiind construit din placute
de cupru, denumite lamele, izolate una fata de cealalta printr-un strat de
micanita si, de asemenea, izolate fata de suport.
Capetele
sectiilor înfasurarii rotorice se lipesc direct de aripioarele lamelelor cu un
aliaj de cositor sau se utilizeaza ca piese intermediare niste “stegulete”
(cazul masinilor de putere mare).Colectorul se învârteste solidar cu rotorul.
Pentru a
realiza o legatura între înfasurarea rotorica care se învârteste si bornele
masinii care sunt imobile, pe colector freaca o serie de “perii” realizate din
material conductor, în general pe baza de grafit, care asigura frecari si uzuri
mai reduse. Prin intermediul unor piese speciale, “portperiile”, periile
realizeaza un contact electric sub presiune constanta cu lamelele colectorului.
Periile sunt legate galvanic între
ele, si anume periile de numar impar (socotite la periferia colectorului) se
leaga la o borna a masinii, iar periile de numar par se leaga la cealalta
borna. Periile sunt plasate la distanta egala la periferia colectorului, iar
numarul de rânduri de perii este egal cu numarul de poli de excitatie
din masina.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu