Există diferite
tipuri de motoare pas cu pas: unipolare bifazate, bipolare.
Motoarele pas cu pas
nu pot depăşi o viteză de rotaţie destul de redusă (circa 5 rot/sec pentru
unipolarele bifazate uzuale); dincolo de această viteză ele nu se mai rotesc ci
vibrează (fără ca acest lucru să dăuneze în vreun fel motorului). Cu toate
acestea, motoarele pas cu pas unipolare bifazate sunt destul de puternice şi,
în cele mai multe aplicaţii, nu este necesară demultiplicarea cuplului la
arbore.
Motorul pas cu pas
este un motor care, datorită construcţiei sale specifice, poate efectua „paşi”
adică fracţiuni de rotaţie. De obicei, motoarele pas cu pas realizează
deplasări unghiulare egale cu a 200-a parte dintr-o rotaţie, ceea ce permite
controlul direct foarte exact al deplasării efectuate de motor. Supravegherea
sa este imperios necesară pentru că motoarele ar putea rata paşi şi deci, s-ar
putea să nu efectueze mişcarea comandată.
6.12. Maşina asincronă: regimuri de funcţionare.FIŞĂ DE DOCUMENTARE
CLASA.......................................
DATA ...................
În regim de motor maşina absoarbe putere electrică din reţea,
pe la bornele înfăşurării statorice, şi furnizează, la arbore, putere mecanică.
Acesta este cel mai utilizat regim de funcţionare a maşinii asincrone.
Turaţia rotorului, în acest caz, este mai mică decât
turaţia de sincronism (n<n1).
pentru regimul de
motor: n<n1
0<s<1
Dacă însă maşina este antrenată, cu ajutorul unui motor
auxiliar, în sensul de mişcare, cu o turaţie (n>n1),
se
schimbă sensul de deplasare a rotorului faţă de câmpul inductor statoric. Prin
urmare se va schimba şi sensul tensiunii electromotoare induse, respectiv al
curentului indus, şi, implicit, al cuplului.
În această situaţie maşina primeşte putere mecanică pe la
arbore (de la motorul auxiliar) şi cedează putere electrică pe la bornele
înfăşurării statorice. Spunem că maşina funcţionează în regim de generator.
pentru
regimul de generator: n>n1
s<0
În cazul regimului de frână electromagnetică, maşina este antrenată, din exterior, în sens
contrar câmpului statoric (n<0).
Ea primeşte astfel putere mecanică pe la arbore, putere
electrică pe la bornele înfăşurării statorice, întreaga putere rezultată, după
acoperirea pierderilor, fiind disipată pe înfăşurări, determinând astfel
încălzirea acestora.
pentru regimul de frână: n<0
s>1
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu