marți, 31 martie 2015

Pag.71

Există diferite tipuri de motoare pas cu pas: unipolare bifazate, bipolare.

Motoarele pas cu pas nu pot depăşi o viteză de rotaţie destul de redusă (circa 5 rot/sec pentru unipolarele bifazate uzuale); dincolo de această viteză ele nu se mai rotesc ci vibrează (fără ca acest lucru să dăuneze în vreun fel motorului). Cu toate acestea, motoarele pas cu pas unipolare bifazate sunt destul de puternice şi, în cele mai multe aplicaţii, nu este necesară demultiplicarea cuplului la arbore.

Motorul pas cu pas este un motor care, datorită construcţiei sale specifice, poate efectua „paşi” adică fracţiuni de rotaţie. De obicei, motoarele pas cu pas realizează deplasări unghiulare egale cu a 200-a parte dintr-o rotaţie, ceea ce permite controlul direct foarte exact al deplasării efectuate de motor. Supravegherea sa este imperios necesară pentru că motoarele ar putea rata paşi şi deci, s-ar putea să nu efectueze mişcarea comandată.

6.12. Maşina asincronă: regimuri de funcţionare.FIŞĂ DE DOCUMENTARE
CLASA.......................................
DATA ...................

În regim de motor maşina absoarbe putere electrică din reţea, pe la bornele înfăşurării statorice, şi furnizează, la arbore, putere mecanică. Acesta este cel mai utilizat regim de funcţionare a maşinii asincrone.
Turaţia rotorului, în acest caz, este mai mică decât turaţia  de sincronism (n<n1).

pentru regimul de motor:           n<n1 0<s<1

Dacă însă maşina este antrenată, cu ajutorul unui motor auxiliar, în sensul de mişcare, cu o turaţie (n>n1), se schimbă sensul de deplasare a rotorului faţă de câmpul inductor statoric. Prin urmare se va schimba şi sensul tensiunii electromotoare induse, respectiv al curentului indus, şi, implicit, al cuplului.
În această situaţie maşina primeşte putere mecanică pe la arbore (de la motorul auxiliar) şi cedează putere electrică pe la bornele înfăşurării statorice. Spunem că maşina funcţionează în regim de generator.

pentru regimul de generator:       n>n1 s<0
Principiul generatorului asincron al unei surse eoliene: axul maşinii primeşte energie mecanică de la curenţii de aer care rotesc o elice montată pe ax








În cazul regimului de frână electromagnetică, maşina este antrenată, din exterior, în sens contrar câmpului statoric (n<0).
Ea primeşte astfel putere mecanică pe la arbore, putere electrică pe la bornele înfăşurării statorice, întreaga putere rezultată, după acoperirea pierderilor, fiind disipată pe înfăşurări, determinând astfel încălzirea acestora.


pentru regimul de frână:            n<0 s>1

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu