6.13. Motorul sincron
cu magneţi permanenţi.FIŞĂ
DE DOCUMENTARE
Maşina sincronă se aseamănă foarte mult
cu maşina de curent continuu: deosebirea dintre cele două maşini este aceea că
una dintre cele două înfăşurări este de tip trifazat (repartizată în
crestături). De obicei, această înfăşurare este plasată pe stator, iar pe rotor
sunt plasate înfăşurări de curent continuu (concentrate – la maşina cu poli aparenţi sau repartizate – la maşina cu poli înnecaţi).
Maşină sincronă cu poli înecaţi
(secţiune) Maşină sincronă cu
4 poli aparenţi (secţiune)
Maşină sincronă
cu doi poli aparenţi
|
Ambele înfăşurări sunt parcurse de
curent: dacă pentru cea statorică nu sunt probleme deosebite, pentru cea rotorică
apar probleme legate de faptul că rotorul este în mişcare de rotaţie iar
contactul cu circuitul exterior se asigură mai dificil, printr-un sistem perii
– inele colectoare.
Rotorul, alimentat în curent continuu,
printr-un sistem de contacte glisante, creează un câmp magnetic rotoric care
„urmăreşte” câmpul învârtitor statoric cu un defazaj unghiular – numit unghi
intern, notat cu θ – proporţional cu sarcina mecanică la arbore (cu cât sarcina
meste mai mare, cu atât unghiul intern este mai mare).
Motorul sincron nu poate fi pornit
direct prin cuplare la reţeaua de 50Hz, deoarece, pentru funcţionarea maşinii,
rotorul trebuie să aibă aceeaşi viteză unghiulară ca şi câmpul învârtitor
statoric. Pentru pornire se poate utiliza fie un convertizor de frevenţă (cu
ajutorul căruia frecvenţa să fie crescută progresiv de la zero) fie metoda
pornirii „în asincron” care impune unele mici modificări constructive în rotor
(o colivie de pornire, din bare scurtcircuitate la capete).
Utilizarea maşinilor sincrone este
foarte avantajoasă pentru că ele pot funcţiona într-un regim special – numit
regim supraexcitat – în care nu consumă
putere reactivă din reţeaua de curent alternativ, ci debitează putere reactivă în reţea, contribuind astefel la
îmbunătăţirea factorului de putere.
Sistemul contactelor alunecătoare
dintre perii şi inelele colectoare, întâlnit la maşina sincronă clasică, are
fiabilitate scăzută şi, în cazul maşinilor de putere mică şi medie, se recurge
la utilizarea magneţilor permanenţi. Astfel, câmpul magnetic rotoric, în loc să
fie produs cu electromagneţi de curent continuu, este produs cu magneţi
permanenţi fixaţi pe rotor: soluţia permite renunţarea la sistemul perii –
inele colectoare deoarece, magneţii permanenţi au câmpul lor magnetic propriu,
fără să fie nevoie de curent continuu pentru a-l produce. Motoarele sincrone de
acest tip se numesc motoare sicrone fără
perii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu